Aktywne usuwanie wycieków przez PWiK w Rudzie Śląskiej
AWARIE SIECI WODOCIĄGOWEJ
Aktywne usuwanie wycieków przez PWiK w Rudzie Śląskiej
Jakie są główne przyczyny awarii sieci wodociągowej?
- Istnieje wiele przyczyn pojawienia się awarii. Do podstawowych należy tzw. zmęczenie materiału czyli osłabienie jego wytrzymałości, spowodowane przez zmiany ciśnienia i temperatury wody, obciążenia wynikające z ruchu drogowego czy starzenie się infrastruktury.
- Sieć wodociągowa na terenie naszego miasta jest szczególnie narażona na powstawanie awarii, ze względu na działalność górniczą, w wyniku której pojawiają się zapadnięcia lub wypiętrzenia ziemi na powierzchni, czego następstwem z kolei jest rozszczelnienie połączeń na sieci oraz niszczenie zabudowanej armatury.
- Najbardziej narażone na uszkodzenia są sieci wykonane ze stali oraz żeliwa – materiałów, które gorzej znoszą zmiany ciśnienia wody, w przeciwieństwie do rur PE, które są bardziej elastyczne. Mając to na względzie, od lat prowadzone są prace remontowe oraz inwestycyjne. Zakres tych działań przekłada się na systematyczny przyrost sieci wodociągowej wykonanej z polietylenu, co z kolei znacząco wpływa nie tylko na jej prawidłowe funkcjonowanie, ale także na jakość wody.
Przebieg usuwania awarii sieci wodociągowej. Jakie kroki podejmuje PWiK?
Prace naprawcze na sieciach miejskich głównych oraz przyłączach do budynków wykonywane są w możliwie najkrótszym terminie od otrzymania wiadomości o wystąpieniu uszkodzenia. Awarie najczęściej udaje się usunąć do 3 godzin. Ich przebieg można podzielić na kilka etapów:
- Powiadomienie – odebranie zgłoszenia przez PWiK o zauważonym wycieku lub braku wody. Takie zgłoszenia mogą dokonać brygady przedsiębiorstwa, służby miejskie lub mieszkańcy.
- Lokalizacja – odszukanie w terenie miejsca widocznego wycieku lub wycieku ukrytego za pomocą urządzeń do monitoringu sieci.
- Przeprowadzenie oceny – pracownicy Spółki sprawdzają jakie roboty należy wykonać w celu likwidacji wycieku, ilu odbiorców będzie pozbawionych wody na czas prowadzonych prac, jakich uzgodnień należy dokonać, aby przeprowadzić je bezpiecznie i zgodnie z obowiązującymi przepisami.
- Wprowadzenie planu naprawczego – PWiK zawsze planuje naprawę tak szybko, jak to możliwe i w sposób, który ograniczy straty wody oraz zakłócenia dostawy wody dla klientów. Informuje także o prowadzonych robotach oraz przerwach w dostawie wody na stronie internetowej przedsiębiorstwa, w mediach społecznościowych oraz przez tubę akustyczną. Usuwanie awarii wodociągowej niemal zawsze wymaga koordynacji robót z UM oraz właścicielami pozostałych urządzeń podziemnych, np. kabli energetycznych.
- Usuwanie awarii – niemal zawsze wiąże się z wyłączeniem wody dla określonego rejonu, choć obszar zamknięcia jest skrupulatnie analizowany tak, aby zminimalizować liczbę klientów, u których nastąpi przerwa w dostawie wody. Czas potrzebny do usunięcia awarii zależy od szeregu czynników, min.:
– lokalizacji zdarzenia, np. wyciek w pasie drogowym wymaga rozebrania nawierzchni asfaltowej,
– uzbrojenia terenu, czyli ilości podziemnych urządzeń, które muszą być zabezpieczone przed uszkodzeniem w trakcie prowadzenia robót, a same prace wykopowe muszą być wtedy prowadzone ręcznie,
– charakteru samego wycieku i zabezpieczenia materiałów do naprawy rurociągu.
- Zakończenie robót – związane jest z odtworzeniem nawierzchni oraz przeprowadzeniem prac porządkowych. Aby ograniczyć uciążliwości związane z pogorszeniem jakości wody po awarii, przeprowadza się także niezbędne płukanie sieci wodociągowej.
W jaki sposób mieszkańcy mogą pomóc PWiK?
Awarię sieci wodociągowej (np. brak wody, wyciek w terenie lub zalanie) można zgłosić :
- telefonicznie 994
- mailowo na adres awarie@pwik.com.pl
- osobiście w siedzibie Spółki
PWiK w Rudzie Śląskiej eksploatuje 455,9 km sieci wodociągowej, 6 przepompowni wody oraz 21 reduktorów ciśnienia. Codziennie dostarcza siecią średnio 16 mln litrów wody do swoich Klientów.